Alles is momenteel anders. Hoe zit dat met behandeling van faillissementszaken?
Op grond van artikel 4.3 van het Landelijk procesreglement verzoekschriftprocedures insolventiezaken rechtbanken kan de rechtspraak indien de omstandigheden daartoe aanleiding geven afwijken van het procesreglement.
In de context van de coronacrisis heeft de rechtspraak afwijkende regels opgesteld voor de behandeling van insolventiezaken: Tijdelijk afwijkende regeling Insolventiezaken rechtbanken vanwege de bijzondere omstandigheden door de coronacrises (TARIC). Deze gelden per 26 maart 2020 tot nader order.
De TARIC geeft onder meer regels voor de wijze waarop de faillissementszitting wordt behandeld. Voor eigen aangiften is bepaald dat waar mogelijk de verzoeken schriftelijk worden afgedaan of via telefonische (beeld)verbinding. De rechtbank zal de verzoeker hierover bellen.
Voor rekesten tot faillietverklaring bepaalt de TARIC onder meer dat er geen fysieke zitting zal zijn maar dat de zaak in beginsel schriftelijk of via een telefonische (beeld)verbinding wordt afgedaan. In geval van aanhoudingen zal dit, behoudens spoed, steeds voor tenminste vier weken zijn.
Verweerders wordt een formulier toegezonden waarop aangegeven kan worden of er verweer wordt gevoerd tegen de aanvraag. Zo ja, dan kunnen de gronden van verweer tevoren schriftelijk ingediend worden en worden verzoeker en verweerder gehoord via een telefonische (beeld)verbinding
Bij behandeling van de verzoeken tot faillietverklaring weegt de rechtbank mee dat rechtsbescherming en bescherming tegen misbruik van de situatie van groot belang is. Rechterlijke toetsing is daarbij essentieel, omdat iedere situatie apart moet worden beoordeeld. Daarbij zal de rechter naar alle relevante omstandigheden kijken, waaronder ook de huidige pandemie en de daarmee samenhangende (economische) situatie.
Vragen over insolventierechtelijke perikelen? Neem contact met ons op.